Saturday, August 18, 2012

Namn?

Namndiskussioner pågår numera ganska frekvent i det Aulinska hemmet och när vi träffar vänner och bekanta. De två barn vi redan har kommer med förslag titt som tätt, mer eller mindre fantasifulla och orealistiska - men ganska kul.

Topp-förslaget är nog Magnus, Brasse och Eva.

En bubblare är Wall-E, Wall-R och Eva. Någon kanske inser att filmen Wall-E är en favorit i huset...

Ett förslag vi försöker tiga ihjäl är Shrek, Fiona och Åsnan...

Vi vuxna håller sedan länge på att samla tänkbara namn på en lapp. Vi vänder och vrider, lägger till och drar ifrån. Men vi behöver många namn. De andra barnen har ju tre namn vardera och vi vet ju inte vilka "typer" som kommer ut... Så det vill nog till att listan är lång.

Personligen har jag vissa preferenser på namn. Jag föredrar ganska klassiska, traditionella "svenska" namn som inte "automatiskt" ger ett smeknamn (om jag nu inte råkar gilla smeknamnet lika bra som själva namnet). Så typ Karl/Kalle går bort. Flicknamn vill jag helst inte ska sluta på A, eftersom jag tycker det blir svårt att uttala ihop med efternamnet.

Men vi lär nog inte bestämma oss förrän vi väl har de tre i vår famn och ser vad som passar.

No comments:

Post a Comment